9 نکته برای بهبود سئوی ارگانیک پرستاشاپ

نویسنده: ملیحه ایزی
نظرات 1
star_rateرتبه مقاله 2

عناوینی که در این مقاله مطرح می شود: 

  1. پیکربندی فاکتورهای پایه سئو 
  2. بهبود سرعت بارگذاری یا لود سایت
  3. سوئیچ فروشگاه پرستاشاپی به HTTPS
  4. مدیریت محتوا در پرستاشاپ
  5. حفظ محصولات ناموجود
  6. بهینه سازی متادیتا
  7. سازگاری با موبایل
  8. ایمن سازی سایت تجاری 
  9. ایجاد بلاگ برای پرستاشاپ
  • سایر فاکتورهای بهینه سازی سئو
  • نتیجه گیری

9 نکته برای بهبود سئوی پرستاشاپ

آیا فروشگاه آنلاین دارید یا در شرف ورود به دنیای تجارت الکترونیک هستید؟ 

در این مقاله راهکارهای ساده و مؤثر برای بهبود سئوی ارگانیک و در نتیجه دیده شدن شما در اینترنت آورده شده است. همچنین تعداد زیادی ابزار، برای کمک به شما، در دستیابی به بهبود جایگاه فروشگاه آنلاین‌تان در موتورهای جستجو معرفی شده است. 

مفهوم سئو ارگانیک (Organic SEO) چیست؟

سئو ارگانیک به مجموعه کارهایی که برای بهینه سازی وب سایت انجام می دهیم تا سایت ما در نتایج موتورهای جستجو بدون هیچگونه تبلیغی نمایش داده شود. برخی از ایت کارها شامل تولید محتوای ارزشمند، کار روی کلمات کلیدی،  بهینه سازی محتوا و ساختار سایت و ... می باشد.

در اینجا 9 نکته برای کسب رتبه بهینه در صفحات نتایج موتورهای جستجو آورده شده است.

پیکربندی فاکتورهای پایه seo

پرستاشاپ این امکان را برای شما فراهم کرده است تا با ابزارهای تعبیه شده در خود آن، فاکتورهای پایه ای سئو را پیکربندی کنید. شما با استفاده از هیچگونه ماژول اضافه ای می توانید فروشگاه آنلاین خود را با استفاده از چند المان بهینه کنید. گرچه تنظیمات مربوط به استراکچر دیتا مستقیما از طریق خود CMS قابل انجام است اما با استفاده از ماژول های مکمل، میتوانید سئوی ارگانیک خود را بهبود دهید.

url ها:

به عنوان یادآوری، url  توسط موتوهای جستجو خوانده می شود و بر سئوی ارگانیک تأثیر می گذارد، به همین دلیل نباید از ساختار صحیح url ها غافل شوید. برای انجام این کار پرستاشاپ، تمام موارد ضروری را ارائه کرده است. 

در اولین قدم، بازنویسی url را فعال کنید، تا راحت تر url ها را بنویسید(از منوی پارامترهای فروشگاه >> بازدید و سئو، می توانید این گزینه را فعال کنید). شما می توانید اطلاعات غیرضروری مانند نام شاخه یا کدهای EAN را حذف کنید. در نظر داشته باشید در صورت داشتن سایت چند زبانه پسوند هم به url اضافه خواهدشد.

فایل ربات (Robots) به ربات های موتور جستجو در خزیدن (کرال) فروشگاه آنلاین شما کمک می کند. این امکان برای شما فراهم شده است تا دسترسی به برخی صفحات را ببندید یا مانع ایندکس شدن صفحات غیرضروری شوید.

یکی از امکاناتی که در خود پرستاشاپ وجود دارد ایجاد این فایل به صورت خودکار می باشد. شما می توانید از ماژول های دیگر برای بهبود ساختار این فایل استفاده کنید. با این حال باید بسیار مراقب باشید، زیرا یک اشتباه در پیکربندی این فایل باعث بروز مشکلات جدی برای سئوی ارگانیک شما خواهد شد(از منوی پارامترهای فروشگاه >> بازدید و سئو، می توانید فایل ربات را ایجاد کنید). 

بردکرامب ها: 

بردکرامب، ناوبری های ساده ای که ضمن ارتقاء جایگاه شما در موتورهای جستجو باعث بهبود تجربه کاربری نیز خواهد شد 

عموما ساختار فروشگاه های انلاین کمی پیچیده است، بنابراین شما به بردکرامب نیاز دارید. گزینه های لازم برای ایجاد بردکرامب در پرستاشاپ تعبیه شده است.

بررسی ها و نظرات: 

این مورد برای فروشگاه آنلاین شما بسیار مهم است تا  مشتری را ترغیب کنید بعد از خرید محصول نظر و بررسی خود را بنویسد. درج نظرات مشتریان، سبب ایجاد اعتماد برای سایر مشتریان در آینده و محبوبیت شما در موتورهای جستجو خواهد شد.

هدف از این کار نمایش استراکچر دیتا (ریچ اسنیپت) در صفحات نتایج موتورهای جستجو است. برای پیاده سازی ریچ اسنیپت ها می توانید از ماژول های مکمل در این زمینه استفاده کنید یا با شخصی سازی و کمک متخصصین نیترون وب این مورد را پیاده سازی کنید.

بهبود سرعت بارگذاری سایت 

سرعت بارگذاری سایت برای تجربه کاربری به ویژه در حالت موبایل بسیار مهم است. این معیار به طور فزاینده ای در الگورتیم های موتورهای جستجو مورد توجه قرار می گیرد. خوشبختانه چندین مورد وجود دارد تا فروشگاه آنلاین شما را بهینه کند.

برای شروع می توانید سرعت بارگذاری سایت خود را در سایت جی تی متریکس(GTmetrix) بررسی کنید. (توجه داشته باشید با توجه به تحر*یم های که برای ایران وجود دارد این سایت برای بررسی سرعت سایت هایی که روی هاست و سرورهای داخلی هستند کاربرد  ندارد، همانطور که تست سرعت، برای سایت های روی سرورهای خارج از ایران، معیار مناسبی برای سنجش سرعت فروشگاه هایی که مشتریان آن ها داخل ایران هستند نیست).

هاستینگ:

انتخاب هاست مناسب برای اطمینان از داشتن یک سایت سریع و پاسخگو الزامی است. انتخاب هاست با آی پی ایران نخستین قدم است. درصورتی که دارای مخاطبین بین المللی هستید استفاده از dns های کلودفلر این اطمینان را ایجاد می‌کند که سایت شما برای بازدیدکنندگان در اکثر مواقع در دسترس است (برای سایت‌هایی که در ایران میزبانی می‌شوند آروان کلود مؤثرتر می‌باشد.)

بسته به نوع میزبانی که برای سایت خود انتخاب می کنید ممکن است مدیریت و پیکربندی بخش‌های مختلف آن زمان بر باشد، برای صرفه جویی در زمان و تمرکز روی سایر موارد می توانید از سرویس‌های مدیریت شده ماکرونت که تجربه چندین ساله در میزبانی سایت‌های پرستاشاپی دارند، و خدمات جامع و کاملی در این زمینه ارائه می‌کنند، استفاده کنید.

کشینگ و فشرده‌‌‌‌‌سازی کدها:

به صورت پیش فرض، پرستاشاپ در هر بار نمایش صفحه تمامی فایل ها را دوباره بارگذاری و داده ها را کامپایل مجدد می کند. این کار به طور قابل توجهی باعث کاهش سرعت بارگذاری سایت شما می شود. گرچه ماژول تجاری برای این مورد وجود دارد اما پرستاشاپ امکان پیکربندی یکسری از موارد را برای شما فراهم کرده است. برای اینکه از تنظیمات درست این بخش اطمینان حاصل کنید موارد زیر را بررسی کنید (منوی پارامترهای پیشرفته >> کارایی): 

  • هرگز فایل های قالب را دوباره کامپایل نکن 
  • کش فایل سیستم 
  • پاکسازی کش زمانی که چیزی تغییر داده شد.

ویژگی های غیرضروری:

زمانی که فروشگاه پرستاشاپی خود را ایجاد کردید زمان پاکسازی موارد اضافه است. پاکسازی به این معنی است که شما از تمامی امکانات قالب خود استفاده نخواهید کرد، پس موارد غیرضرری را غیرفعال کنید تا سایت سبک تر و سرعت بیشتر بارگذاری شود. 

برای مثال می توانید ماژول های غیرقابل استفاده مثل بلوک های محتوا، فیس بوک و ... را غیرفعال کنید.

برای فروشگاه پرستاشاپی خود از https استفاده کنید

استفاده از http سایت شما را به عنوان یک سایت غیرایمن در نوار آدرس مرورگر نشان می دهد، در حالی که https با یک قفل همراه است. استفاده از https در مرحله اول برای اطمینان کاربر و در نتیجه بهبود تجربه کاربری تاثیرگذار خواهد بود. گرچه تأثیر استفاده از https  به صورت مستقیم روی رتبه جستجو ثابت نشده است، اما برای فعال کردن این گزینه در مقابل هزینه اندکی که دارد کوتاهی نکنید(می توانید از ssl رایگان استفاده کنید).

بهتر است در ابتدای کار پرستاشاپ را با https راه اندازی کنید. اما اگر در حال حاضر فروشگاه با http فعال است نگران نباشید زیرا تغییر به نسخه ایمن امکانپذیر است. برای فعالسازی https از منوی پارامترهای فروشگاه >> عمومی اقدام کنید.

 مدیریت محتوا در پرستاشاپ

پرستاشاپ به طور خودکار محتوای تکراری و صفحات کم محتوا ایجاد می کند. برای جلوگیری از جریمه شدن توسط موتورهای جستجو، ضروری است برخی از صفحات را no-index کنید و یکسری تنظیمات را انجام دهید. کپی مطالب نیز یکی دیگر از عواملی است که باعث میشود موتورهای جستجو شما را جریمه کنند.

برای بررسی محتوای تکراری داخلی خود از سایت Siteliner و  برای محتوای تکراری خارجی را در سایت Copyscape بررسی کنید. سپس، با بررسی سایت خود، می توانید URL های ایندکس شده غیر ضروری را مشخص کنید. به صورت دستی یا با استفاده از ماژول می توانید آن ها را noindex کنید.

کنونیکال url 

اگرچه این مورد برای همه CMS ها ضروری است، اما مهم است بدانید که می توانید URL های اصلی (کنونیکال) را در پرستاشاپ تعریف کنید. این کار به موتورهای جستجو صفحه منبع با محتوای اصلی را نشان می دهد.

با فعال کردن ریدایرکت 301 (منوی پارامترهای فروشگاه >> بازدید و سئو)، از جریمه هایی که باعث کاهش رتبه شما در SERP می شود جلوگیری می کنید. به یاد داشته باشید که این کار را برای همه URL هایی که غلط املایی یا url  های غیرمرتبط انجام دهید. با این کار بازدید کنندگان سایت شما با صفحه 404 مواجه نخواهند شد.

محصولات ناموجود را نگه دارید 

شما می توانید محصولات ناموجود را به صورت دستی مدیریت کنید. هیچ گاه این اشتباه را مرتکب نشوید که محصولات را حذف کنید. (در این صورت این صفحات با خطای 404 مواجه می شوند)

در اینجا چند اقدام برای حفظ این صفحات نوشته شده است:

موجودی محصول را روی 0 تنظیم کنید.

اگر محصول موقتا ناموجود است از ریدایرکت 302 استفاده کنید.

اگر محصول به صورت دائمی ناموجود شده است از ریدایرکت 301 استفاده کنید.

در صورتی که تعداد محصولات ناموجود شما زیاد است و این محصولات دیگر هیچ گاه موجود و تولید نخواهند شد و قصد حذف آن ها را دارید،تا سایت سبک و خلوت شود، برای جلوگیری از کاهش رتبه و ایجاد 404 های زیاد، از ماژول ریدایرکت 410 استفاده کنید ( برای خرید ماژول با ما در ارتباط باشید)

متا دیتا را بهینه کنید 

متادیتا، عنوان متا برای بهبود رتبه سئوی ارگانیک و توضیحات متا برای افزایش رتبه کلیک ضروری است. 

سازگاری با موبایل 

استفاده کاربران از موبایل هر ساله در حال افزایش است. بنابراین ضروری ست تا سایت شما در حالت موبایل به درستی نمایش داده شود. 

پرستاشاپ عمدتا قالب های سازگار با موبایل ارائه می کند. با این حال مراقب نسخه های قدیمی یا منقضی شده باشید که سئوی شما تحت تاثیر قرار نگیرد. 

برای بررسی این مورد می توانید سایت خود را با تست موبایل گوگل چک کنید.

فروشگاه خود را ایمن کنید 

امنیت فروشگاه پرستاشاپ شما عاملی حیاتی برای موفقیت شماست. علاوه بر این، ممکن است یک سایت هک شده یا دارای هرزنامه در رتبه بندی جستجوی ارگانیک جریمه شود.

شما به طور پیش فرض در پرستاشاپ گزینه های اساسی دارید. با این حال، سرمایه گذاری در یک ماژول اضافی برای محافظت از فروشگاه در برابر هر گونه خطر احتمالی ضروری به نظر می رسد. 

روی پرستاشاپ بلاگ ایجاد کنید 

یک راه عالی برای بهبود سئوی پرستاشاپ، افزودن بلاگ به فروشگاه آنلاین است. با این کار نه تنها با مشتریان خود به صورت مستقیم ارتباط دارید بلکه سبب نمایش بیشتر سایت خود در موتورهای جستجو خواهید شد. برای راه اندازی بلاگ، می توانید از ماژول های بلاگی که ارائه شده است استفاده کنید یا اینکه از وردپرس روی زیرپوشه یا زیردامنه استفاده کنید.

سایر فاکتورهای بهینه سازی سئو 

پس از بیان جزئیات خاص بهینه سازی سئو برای پرستاشاپ، مهم است که سایر نکات مشترک در همه CMS ها را به شما یادآوری کنیم. این موارد برای بهبود رتبه جستجوی ارگانیک و در نتیجه دیده شدن فروشگاه آنلاین شما در موتورهای جستجو بسیار مهم هستند. شما می توانید سایر پست های مرتبط با سئو را اینجا ببینید :

https://nitronweb.ir/blog

نام دامنه: اولین قدم برای راه اندازی تجارت آنلاین انتخاب دامنه است. از انتخاب نام دامنه با رشته کلمات کلیدی پرهیز کنید و به جای آن نام برند خود را در بگنجانید. همچنین پسوندهای ir, com و ... را براساس موقعیت تجارت آنلاین خود انتخاب کنید.

قالب: قالبی را انتخاب کنید که به صورت درست ترجمه شده و به روز باشد. اطمینان حاصل کنید که قالب تا حد امکان سبک و سازگار با نسخه موبایل باشد.

ایندکس: تنها صفحات ضروری مانند: محصولات، شاخه ها و صفحه اصلی و ... را ایندکس کنید و سایر صفحات غیرضروری مانند قوانین و مقررات، روند بازگشت کالا و ... را فاکتور بگیرید.

بهینه سازی تصاویر: حجم و نوع تصاویر مستقیما روی سرعت بارگذاری سایت شما تاثیر می گذارد. تصاویر سایت را با کمترین حجم بارگذاری کنید (توجه داشته باشید که کیفیت تصاویر را برای کاهش حجم کم نکنید)، برای این کار می توانید به صورت آنلاین و با استفاده از سایت tinypng تصاویر را فشرده کنید. در صورت تمایل به خرید ماژول می توانید از ماژول مدیریت تصاویر نیترون با امکانات بیشتر (بارگذاری تصاویر با فرمت webp، کاهش حجم تصاویر تا حدود 50 درصد و تعیین میزان کیفیت تصاویر برای هر سایز عکس، ایجاد واترمارک) استفاده کنید. حتما برای عکس ها از توضیحات یا همان alt استفاده کنید.

محتوای با کیفیت: برای نوشتن متون باکیفیت، جامع و کاربردی وقت بگذارید یا از متخصصین در این زمینه کمک بگیرید. به یاد داشته باشید که حداقل 250 کلمه برای ایندکس سازی توصیه می شود. سعی کنید روی واژگانی کار کنید که کاربران آن ها را جستجو می کنند . 

لینک سازی داخلی: لینک سازی داخلی این امکان را برای کاربر ایجاد میکند تا صفحات مختلف سایت شما را بررسی کند. به علاوه، ربات گوگل، صفحات مختلف را از این طریق کرال می کنند که باعث افزایش رتبه ارگانیک سایت شما می شود.

تجربه کاربری: ux برای هر وبسایتی یک امر حیاتی و مهم است. اگر زمانی بین دوراهی بهینه سازی سئو و راحتی کاربران گیر کردید، حتما گزینه دوم را در الویت قرار دهید. 

محبوبیت: کمپین های لینک سازی یکی از مواردی است که توسط سئوکاران آماتور نادیده گرفته می شود. شهرت سایت یکی از عوامل مهم سئو به شمار می رود. لینک های ورودی با کیفیت (بک لینک) به کمیت این لینک ها ارجحیت دارد تا باعث افزایش محبوبیت سایت شما شود. (بک لینک ها را از سایت های معتبر و مرتبط با محتوای فروشگاه خود بگیرید. )

 نتیجه گیری:

در این مقاله سعی کردیم راهکارهایی را به شما ارائه کنیم تا بهترین نتیجه گیری را در بهبود سئوی ارگانیک سایت خود داشته باشید. اما می توان گفت سئو ارگانیک بیش از اینکه یک علم دقیق باشد یک هنر است. برخی از ابزارهایی که در این مقاله لینک داده شد تجاری هستند، اما به این نکته توجه داشته باشید که هزینه برای سئو ، یک سرمایه گذاری بلند مدت است. 

اگر وجود نکته خاصی را در این مقاله ضروری می بینید که بیان نشده است، از بخش نظرات با ما در ارتباط باشید. 

این آموزش با اقتباس از این مقاله نوشته شده است. 

نظرات
نظر خود را بگذارید
نظر شما با موفقیت ثبت شد
You must be logged to enter comment!
Some error occurred please contact us!
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید
نظر خود را وارد کنید