تنظیمات بازدید و سئو پرستاشاپ
ابزارهای موجود در این صفحه به شما کمک می کند تا سایت پرستاشاپی خود را در جستجوهای وب بهبود بخشید و بنابراین به مشتریان بالقوه بیشتری دسترسی پیدا کنید.
سئو چیست ؟
SEO مخفف "بهینه سازی موتور جستجو" است. به عبارت ساده، سئو به معنای فرآیند بهبود وب سایت شما برای افزایش دیده شدن آن در گوگل، مایکروسافت بینگ و سایر موتورهای جستجو هر زمان که افراد به جستجو میپردازند است
هر چه صفحات شما در نتایج جستجو بهتر دیده شوند، احتمال بیشتری وجود دارد که شما را پیدا کنند و روی آن کلیک کنند. در نهایت، هدف بهینهسازی موتور جستجو کمک به جذب بازدیدکنندگان وبسایت است که به مشتری یا مخاطبی تبدیل میشوند که مدام برمیگردد.
برای خواندن اطلاعات بیشتر درباره سئو و مباحث مرتبط با آن بلاگ همه چیز درباره سئو را مطالعه کنید.
✅ برای شروع کار لازم است تا اطلاعات متای صفحه اصلی سایت خود را ویرایش کنیم. برای اینکار مطابق زیر عمل نمایید:
1- ابتدا وارد پنل ادمین پرستاشاپ خود شوید.
2- با وارد شدن به پیشخوان در سمت راست(اگر زبان فارسی باشد) با نوار ابزاری روبرو میشوید در این نوار بر روی پارامترهای فروشگاه و سپس بازدید و سئو کلیک کنید.
بخش اول : سئو و url ها
در این بخش صفحات وبسایت شما قرار دارد که می توانید اطلاعات مربوط به سئوی آن را ویرایش نمایید. ما در این بخش می خواهیم اطلاعات مربوط به سئوی صفحه اصلی سایت را ویرایش نماییم. میدانیم نام صفحه اصلی سایت با عنوان index می باشد، اگر برای بار اولی است که وارد این صفحه می شوید در قسمت بالا پیکربندی صفحه اصلی به شما نمایش داده می شود در غیر اینصورت می توانید از قسمت پایینتر و صفحه index بر روی آیکون مداد که همان ویرایش است کلیک نمایید. سایر صفحات سایت شما نیز در این بخش قابل دسترس هستند و میتوانید اطلاعات آنها را ویرایش کنید.
وقتی بر روی این بخش کلیک می کنید با صفحه ای مشابه زیر روبرو می شوید
1- عنوان صفحه: این مقدار Meta Title صفحه اصلی فروشگاه هست. در صورتی که مقداری نداشته باشد، از نام فروشگاه که هنگام نصب پرستاشاپ وارد کرده اید (پارامترهای فروشگاه -> تماس با ما -> تب فروشگاهها) استفاده میکند.
2- توضیحات متا: این مقدار Meta Description صفحه اصلی فروشگاه هست. به صورت پیشفرض عبارت «فروشگاه قدرت گرفته از پرستاشاپ» نمایش داده میشود که حتما لازم است این مورد را ویرایش نمایید تا این عبارت در گوگل ایندکس نشود.
3- بعد از اعمال تغییرات بالا، دکمه ذخیره را بزنید.
نکته: بهتر است فیلد «بازنویسی URL» را برای صفحه اصلی تغییر ندهید و بگذارید که خالی بماند.
بخش دوم: تنظیم url ها
url آشنا : با غیرفعال کردن این گزینه، یک سری پارامتر به آدرس صفحات اضافه میشود که علاوه بر شلوغی آدرس، برای کاربر سایت شما هم نامفهوم هست. همچنین با فعال کردن میتوانید آدرس صفحات سایت خود را بازنویسی کنید و تغییر دهید. اما حتما باید سرور شما از ویژگی بازنویسی URL پشتیبانی کند، اگر پشتیبانی نمیکند، این گزینه را به صورت غیرفعال رها کنید.
URL بومی (محلی): در صورتی که قصد دارید در URLهای فروشگاه (مثلا لینک محصولات، شاخهها، برندها، مشخصهها، صفحات استاتیک، صفحات cms و…) از کارکترهای غیر لاتین(فارسی) استفاده کنید؛ لازم است این گزینه را فعال نمایید.
تغییر مسیر به URL استاندارد: اینجا منظور از URL استاندارد، کنونیکال است. (باکس زیر را ببینید.)
در این بخش، 3 گزینه در اختیار شما قرار دارد:
1- بدون تغییر مسیر: با انتخاب این گزینه، ممکن است گوگل صفحات شما را تکراری تشخیص دهد و از نظر سئو افت کنید!
2- تغییر مسیر موقت: کاربر را به URL اصلی، منتقل میکند و ریدایرکت 302 انجام میدهد، یعنی به موتور جستجو میگوید که این انتقال موقت است و ممکن است تغییر کند.
3- تغییر مسیر دائم: این گزینه ریدایرکت 301 انجام میدهد و نشاندهندهی تغییر مسیر دائمی است.
کنونیکال چیست؟
کنونیکال در حالتی اتفاق میافتد که یک محتوای یکسان، دو آدرس تقریبا مشابه داشته باشد! به عبارتی وقتی 2 یا چند صفحه همزمان به یک محتوا اشاره میکنند و آدرس آنها هم تقریبا یکیست، اما تفاوتی جزئی در آدرس دارند، کنونیکال رخ میدهد و باعث میشود گوگل به خطا بیافتد و فکر کند این صفحات مجزا و تکراری هستند.
مثلا
https://myshop.com/index?id=5&option1
و
https://myshop.com/index?id=5&option2
هر دو به یک صفحه اشاره میکنند و تفاوتی جزئی در آدرس دارند؛ در این حالت باید یک آدرس را به عنوان URL اصلی درنظر بگیرید و برای دیگری از ریدایرکت یا تگ کنونیکال استفاده کنید.
غیرفعال کردن گزینه multiviews آپاچی: ویژگی multiviews به مرورگرها اجازه میدهد نسخهای از صفحه را که متناسب با شرایط کاربر است، نمایش دهند. مثلا اگر زبان کاربر انگلیسیست، نسخه انگلیسی سایت به او نشان داده شود، البته با همان URL سابق. این گزینه ممکن است شما را در کار کردن با ویژگی URL آشنا، به دردسر بیاندازد. میتوانید این مورد را روی گزینه "بله" تنظیم کنید تا multiviews غیرفعال شود.
غیر فعال کردن ماژول mod_security آپاچی: mod_securityیک ماژول در وب سرور آپاچی است که مانند فایروال یا دیوار آتش عمل میکند و از سرور شما در مقابل حملهی ویروس و هکر، محافظت میکند. اما اگر این گزینه باعث شده ویژگیهای دیگری از پرستاشاپ، غیرفعال شوند، آن را غیرفعال کنید.
بخش سوم: تنظیم آدرس URL فروشگاه
دامنه فروشگاه: نام دامنه یا آدرس IP اصلی فروشگاه شما.
دامنه SSL: نام دامنه امن فروشگاه شما (https://) یا آدرس IP.
URL اصلی: پوشه ای که پرستاشاپ را در آن نصب کرده اید. اگر در روت یا همان پوشه اصلی نصب کرده اید، از "/" استفاده کنید.

بخش پنجم:تولید فایل ربات
یک فایل robots.txt شما را قادر می سازد تا ربات های خودکار و خزنده های وب را که در حال جستجو در صفحات شما هستند را محدود کنید. robots.txt فایلی هست که اجازه و دسترسی را برای رباتها مشخص میکند. مثلا اگر شما نمیخواهید که صفحه خاصی داخل نتایج گوگل (یا بقیه موتورهای جستجو) نمایش داده شود، یک دستور در این فایل اضافه میکنید.
اگر متوجه شدید که سایت شما این فایل را ندارد و یا در سرچ کنسول گوگل مشکلی در خواندن این فایل وجود داشت، کافیست تا روی دکمه «تولید فایل robots.txt» کلیک کنید تا فایل مجددا ساخته شود.
امیدواریم این مقاله برای شما مفید واقع شود، اگر در هر کدام از بخش ها برایتان مشکلی پیش آمد می توانید از طریق کامنت و یا تماس با پشتیبانی با ما در ارتباط باشید.