"Connection refused"
مقایسه پرستاشاپ و ووکامرس

مقایسه پرستاشاپ و ووکامرس

نویسنده: ملیحه ایزی
نظرات 0
star_rateرتبه مقاله 0

سیستم های مدیریت محتوای مختلفی در حال حاضر در جهان استفاده می شود که از میان آنها میتوان به پرستاشاپ و وردپرس اشاره کرد.

پرستاشاپ

پرستاشاپ یک سیستم فروشگاه ساز اینترنتی است که بصورت رایگان و متن باز (open source) (می توانیم به کدهای هسته اصلی آن دسترسی داشته باشیم) در اختیار افراد قرار گرفته است. این سیستم با زبان PHP و پایگاه داده MySQL  برنامه نویسی شده است.

پرستاشاپ این امکان را به ما می دهد تا هر آنچه که در یک فروشگاه اینترنتی جزو موارد ضروری به شمار می آید را بدون برنامه نویسی پیاده سازی کنیم.

از ویژگی های پرستاشاپ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 - رایگان بودن ملزومات پیش فرض

 - سازگاری با فروشگاه‌های چندزبانه

 - سازگاری با واحدهای پولی مختلف

 - پنل مدیریتی قوی

 - سیستم انبارداری و مدیریت مشتریان

 - ساختار بهینه برای موتورهای جست‌وجو و مفاهیم SEO

وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا (cms) همه‌کاره و چندمنظوره تحت وب است. این سیستم نیز همانند پرستاشاپ با زبان PHP برنامه‌نویسی شده و توسط پایگاه داده Mysql نیز پشتیبانی می شود. شما می‌توانید با استفاده از آن انواع سایت‌های وبلاگی، شخصی، فروشگاهی، شرکتی و هر نوع سایت دیگری را راه‌اندازی کنید.

از ویژگی های ورودپرس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نصب آسان
  • ایجاد و ویرایش آسان محتوا و مطالب
  • ایجاد بخش بحث و نظرات
  • بهینه سازی و ساختار سئو
  • افزودن ماژول و افزونه های جدید
  • مدیریت و سازماندهی مدیریت وب سایت

ووکامرس

ووکامرس یا woocommerce یک افزونه فروشگاه ساز وردپرسی است که می‌توانید با این افزونه یک فروشگاه قدرتمند بسازید و محصولات خود را به‌‌صورت آنلاین به‌‌فروش برسانید. پس ووکامرس یک سیستم مدیریت محتوا نیست بلکه یک افزونه مربوط به سیستم مدیریت محتوای وردپرس می باشد.

در واقع قصد اولیه ووکامرس این است که به سایت‌های تولیدکننده‌ی محتوا کمک کند تا محصولات خودشان را به فروش برسانند.

مقایسه پرستاشاپ و ووکامرس

1- تفاوت در نصب فروشگاه اینترنتی:

گفتیم پرستاشاپ یک cms مخصوص فروشگاه های اینترنتی می باشد پس اگر هدف ما از سایت مدنظرمان ایجاد یک فروشگاه اینترنتی باشد طبیعتا نصب پرستاشاپ از وردپرس ساده تر است زیرا برای داشتن فروشگاه اینترنتی در وردپرس پس از نصب هسته اصلی وردپرس باید پلاگین فروشگاه ساز معروفش(ووکامرس) را نیز نصب نمود. اما در پرستاشاپ با نصب هسته اصلی به فروشگاه آنلاین خود دسترسی داریم.

2- تفاوت در تنظیمات:

در پرستاشاپ برخی تنظیمات بعد از نصب انجام می شود مانند روش های حمل کالا، پرداخت و تنظیمات واحد پول اما در ووکامرس در حین نصب باید تنظیمات پرداخت و حمل و واحد پول و ... را تنظیم کرد.

تنظیم روش های پرداخت در ووکامرس (پی پال، آفلاین: چک، بانک، COD)

 

تنظیم روش حمل کشور خود و مناطقی که تحت پوشش نیستند + تنظیم واحد وزن و اندازه گیری فروشگاه

شما برای داشتن ووکامرس نیاز به قالب مخصوص و هماهنگ با ووکامرس دارید و ممکن است قالب وردپرسی که استفاده می کنید به طور کامل سازگار نباشد.

البته امکان Skip کردن هر مرحله وجود دارد.

3- تغییر نام پوشه مدیریت:

در پرستاشاپ بعد از نصب باید اجبارا اسم پوشه مدیریت را تغییر داد و این کار به سادگی rename کردن پوشه انجام میشود اما در وردپرس برای تغییر اسم پوشه مدیریت باید از افزونه کمک گرفت.

4- چندزبانه کردن:

نصب چند زبان برای پرستاشاپ خیلی راحت و می توانید از قسمت ادمین چندین زبان را اضافه نمایید در ووکامرس این کار به صورت پیش‌فرض امکان پذیر نیست و باید حتما از پلاگین استفاده شود احتمال دارد زمانی که از چندین زبان استفاده می‌کنید، مشکلاتی در ارتباط با لودینگ به وجود آید.

5- در واقع در وردپرس سایت‌های تولیدکننده‌ی محتوایی را داریم که می توانیم با نصب افزونه ووکامرس بر روی آنها کمک کنیم تا فروشگاه آنلاین ایجاد کرده و صاحب سایت بتواند محصولات خودش را به فروش برساند اما در پرستاشاپ ما  فروشگاه آنلاینی را داریم که می‌توانیم با افزودن صفحات static به سایت و همچنین نصب یک ماژول رایگان، کاربرد وبلاگ و تولید محتوا را به فروشگاه آنلاین خود اضافه کنیم.

6- در پرستاشاپ امکان پیش‌فرضی به نام CCC به راحتی با فعال کردن چند گزینه، کل فایل‌های css و js سایت را  minify (باMinify می‌توان حجم قالب را کم کرد و سرعت لود سایت را چندین برابر کرد.) و در یک فایل واحد ادغام می کند اما در ووکامرس این کار با استفاده از افزونه ها انجام می شود که تجربه خوبی از پلاگین های موجود در این زمینه موجود نیست مثلا پلاگین  W3 Total Cache به خاطر موتورهای minify کننده باعث شکسته شدن کدهای CSS یا JS می شود.

Minify کردن کدها در پرستاشاپ بسیار راحت و یک امکان بسیار خوب و کاربردی می باشد.

7- پرستاشاپ ۱.۶ با استفاده از Smarty framework و پرستاشاپ ۱.۷ با استفاده از Symfony ساخته شده است؛ پس اگه کمی با HTML و CSS آشنا باشید می‌توانید در طراحی ظاهری سایت خود دست ببرید. طراحی Woocommerce را می توان از داخل خود تم و با override کردن قالب‌های پلاگین، تغییر داد.

8- در پرستاشاپ از بخش تنظیمات می توانید به راحتی مشخص کنید که ترجیح می دهید که  از یک قالب جداگانه برای نمایش سایت در خود موبایل استفاده کنید یا قالب نسخه دسکتاپ در موبایل به صورت واکنشگرا اجرا شود در ووکامرس برای داشتن یک قالب کاملاً جدا طراحی شده برای موبایل از پلاگین‌های WP Mobile Edition یا WPtouch استفاده کنید.

9- فیلتر ناوبری لایه‌ای (Layered Navigation) یا همان جستجوی لایه ای پیش فرض در پرستاشاپ وجود دارد که امکان خوبی است البته در صورتی که در یک دسته بیشتر از چند صد محصول داشته باشیم به طور قابل توجهی سرعت سایت افت می کند که باید  از Ajax Price Slider استفاده کنید که ظاهر خوبی دارد.  ووکامرس به طور پیش‌فرض امکانی برای ناوبری لایه‌ای (جستجوی پیشرفته) به ما نمی دهد و باید پلاگینی را بصورت جدا نصب کنیم. ووکامرس به طور پیش‌فرض یک اسلایدر برای قیمت دارد اما به قدرت Ajax پرستاشاپ نمیرسد.

10- پرستاشاپ به طور پیش‌فرض یک بخش پیشرفته مخصوص مدیریت انبار در نظر گرفته است که به شما کمک می‌کند تا موجودی کالاهای چندین انبار را مدیریت کنید در ووکامرس به طور پیش‌فرض امکانی برای مدیریت پیشرفته‌ی انبار نداریم اما پلاگین‌هایی وجود دارند که به شما اجازه می‌دهند تا با نرم‌افزارهای شناخته شده در این حوزه مثل TradeGecko و StitchLabs ارتباط برقرار کنید.

11- بیشتر از 150 پلاگین رسمی شامل HiPay، PayPal، Skrill، Authorize.net، Pos و ... در Addons قابل دسترسی می باشد همچنین سه ماژول رایگان قدرتمند برای تمام درگاه‌های بانکی ایرانی (مستقیم و واسط) وجود دارد که امکانات خیلی خوبی را نیز به شما ارائه می دهد. د رووکامرس نیز بیش از 140 پلاگین رسمی در این زمینه منتشر شده مثل Authorize.net، Stripe، Amazon Payments، PayPal و ... اکثر پلاگین‌های درگاه‌های مستقیم بانکی ایرانی پولی هستند اما اگر بگردید ممکن است نسخه رایگانش را نیز پیدا کنید.

12- در پرستاشاپ بصورت پیش فرض بخشی با عنوان «قوانین سبد خرید» و بخش دیگر با عنوان «قوانین کاتالوگ» وجود دارد که به شما امکان ایجاد بی‌نهایت حالت برای کد تخفیف می دهد در ووکامرس نیز برای اینکار باید پلاگین مربوط به آن را نصب نمود که عمدتا پلاگین های کد تخفیف پولی می باشند.

13- شما می‌توانید با چند کلیک ساده چند فروشگاه رو در یک پرستاشاپ ایجاد کنید اما استفاده از ویژگی multisite (چندسایتی) WordPress در Woocommerce پیچیده و دردسرساز است مخصوصاً اگه بخواهید از زبان‌های مختلفی در آنها استفاده کنید.

14- پرستاشاپ به صورت پیش‌فرض یک بخش برای import کردن محصول، شاخه، ترکیب، مشتری، آدرس، برند و تامین‌کننده دارد ولی در ووکامرس اینکار با استفاده از یک با استفاده از یک پلاگین پولی انجام می شود.

15- مستندسازی پرستاشاپ زیاد جامع نیست اما در مورد ووکامرس و وردپرس میتوان گفت که مستندسازی فوق العاده است و تقریباً هر ایده، خطا یا پلاگینی را می توان با چند کلیک ساده در گوگل پیدا کرد.

صفحات افزودن محصول در پرستاشاپ و ووکامرس

 

پرستاشاپ

 

ووکامرس

 

نتیجه گیری

طبیعتا انتخاب هر کدام از CMS های موجود با توجه به نیاز شما می باشد و کمک کردن از یک فرد خبره در این زمینه کار را برای شما ساده تر می کند. ماکرونت به شما توصیه می کند که اگر قصد راه اندازی فروشگاه اینترنتی را دارید و به ارتقا و نگهداری آن فکر می کنید از سیستم مدیریت محتوای پرستاشاپ کمک بگیرید که استیبل تر می باشد.

سوالات و یا نظرات خود با ما درمیان بگذارید.

نظرات
نظر خود را بگذارید
نظر شما با موفقیت ثبت شد
You must be logged to enter comment!
Some error occurred please contact us!
نام خود را وارد کنید
ایمیل خود را وارد کنید
نظر خود را وارد کنید